نحوه محاسبه درصد با ماشين حساب

۲۲ بازديد

نحوه محاسبه  درصد با ماشين حساب

x3_e1bp.jpg

فرض كنيد ميخواهيم 20 درصد 13200 تومان را حساب كنيم براي اينكار عدد 13200 را وارد ميكنيم و ضربدر 20 كرده و دكمه % را فشار ميدهيم كه جواب نهايي 20درصد مبلغ است .

تأثير استفاده از ماشين حساب در برنامه درسي

اگر حضور ماشين حساب را در برنامه درسي بپذيريم، در نوع انتخاب محتوا و روش ها تغييراتي صورت مي گيرد. براي مثال از حجم آموزش عمليات كاسته مي شود .البته استفاده از ماشين حساب به معني عدم آموزش عمليات نيست، بلكه براي آن محدوده قائل مي شويم. مثلاً آموزش مفهوم ضرب لازم است. تكنيك ضرب دو عدد نيز آموزش داده مي شود، اما به تمرين و آموزش ضرب دو عدد ( سه رقمي به بالا) نياز نيست، چرا كه تكنيك ضرب دو عدد سه رقمي، همان تكنيك ضرب دو عدد دو رقمي است و ايده و مفهوم جديدي ندارد. بنابراين پس از آموزش مفهوم، تكنيك ضرب را تا حد ضرب دو عدد سه رقمي متوقف مي كنيم .

در خصوص عمليات، ذكر نكته اي ديگر ضروري است. ماشين حساب زماني در اختيار دانش آموز قرار مي گيرد كه درباره مهارت محاسبات عددي و عملياتي ذهني و مهارت تخمين و تقريب عددي به اندازه كافي كار شده باشد. يعني وقتي اطمينان حاصل كرديم كه دانش آموز قادر است، محاسبات را روي كاغذ انجام دهد، سپس آن ها را ذهني و با راهبردهاي گوناگون پاسخ دهد و مقدار تقريبي عبارت را پيدا كند، ماشين حساب را در اختيار او قرار مي دهيم. به اين ترتيب نگراني هاي استفاده از ماشين حساب از بين مي رود. چون مهارت هاي عمليات ذهني و محاسبات تقريبي به اندازه كافي ذهن را فعال مي كنند و مفاهيم و تكنيك ها نيز آموزش داده شده اند. ( نحوه محاسبه درصد با ماشين حساب )

 

تأثير ديگري كه حضور ماشين حساب و رايانه در برنامه درسي مي گذارد، عمق بخشيدن به آموزش ها و سرعت دادن به آن هاست. يعني از اين فناوري ها براي آموزش بهتر استفاده مي شود. براي مثال، در آموزش مضرب هاي يك عدد، مي توان از ماشين حساب به راحتي استفاده كرد. در الگو يابي هاي عددي ماشين حساب به كار مي آيد . به فعاليت زير توجه كنيد:

با استفاده از ماشين حساب حاصل ضرب هاي زير را پيدا كنيد.

چه الگويي در پاسخ ها مشاهده مي كنيد؟

= 11 * 11

= 111 * 111

= 1111 * 1111

با استفاده از الگويي كه پيدا كرده ايد، حاصل ضرب مقابل را به دست آوريد.

= 1111 * 1111

پاسخ ضرب آخر يك عدد 9 رقمي است. بنابراين با استفاده از ماشين حسابي كه فقط 8 رقم را نشان ميدهد، قابل محاسبه نيست. دانش آموز بايد با كشف الگو پاسخ ضرب را بيابد.

با استفاده از رايانه مي توان بسياري از مفاهيم را بهتر آموزش داد و عمق بيشتري به آن ها بخشيد. براي مثال گسترده چند وجهي ها و ساختن احجام هندسي را با نرم افزارهاي گوناگون به شكلي مي توان براي دانش آموز دوره ابتدايي آموزش داد كه در كلاس و با تخته به هيچ وجه امكان پذير نيست.

در حال حاضر نرم افزاري وجود دارد كه از گستره حجم مورد نظر شروع و با يك انيميشن، گسترده جمع مي شود و حجم مورد نظر را مي سازد. سپس مي توان حجم ساخته شده را در جهات گوناگون چرخاند تا وجوه و رأس هاي آن براي دانش آموز مشخص شود.

به طور خلاصه ماشين حساب در برنامه درسي سه تأثير اصلي خواهد داش:1- تغيير ديدگاه در انتخاب و چينش محتوا؛ 2- استفاده از آن به عنوان ابزار در حل مسأله ها ؛ 3- استفاده از ماشين حساب ( و رايانه ) در آموزش .

 

يك سوال اولين شبكه اجتماعي سوال و جواب ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.